Pages

Thursday 5 January 2012

Haruskah kita mahasiswa memperjudikan masa depan kita?

Salam semua buat setiap golongan.aku tertarik untuk menulis tentang tindakan mahasiswa yang di anggap terlampau beberapa hari lalu.bagi aku,semua itu adalah tindakan tidak wajar.mengapa aku berkata seperti itu?ini kerana aku melihat seakan mahasiswa lupa akan tanggungjawap diri untuk berjuang akan nasib family bangsa dan negara.bukan kita tidak menyedari bahawa setiap benda yang kita hendak buat perlu lah ada perancangan yang bijak dan bukan lah membabi buta.seperti dalam peperangan jua,kita perlu lah menyusun strategi dan keupayaan diri serta berpasukan.maksud aku ialah kita mahasiswa perlu lah pandai menilai akan kesan dan akibat.sepatutnya kita habiskan belajar dahulu dan baru lah kita mampu untuk membuat satu perubahan mengikut acuan yang dikehendaki.bukan kah kita sedar,kita tidak mampu menentang kuasa besar.kita perlu ikut jalan yang betul bagi menentang.maksud kita perlu lah mempersiapkan diri secukupnya untuk membuatkan kita mampu menentang mengikut laluan yang betul.habiskan belajar dan masuk ke dalam politik.ingat.kita negara berdaulat dan demokrasi.kita hanya perlu perancangan yang bijak,dan stategi yang brtul untuk melaksanakan sesuatu.kita tidak lah perlu membuat tindakan yang boleh menjejaskan nama baik kita sebagai mahasiswa.
Politik?korang tau tak apa itu politik?jangan menentang jika hanya kepentingan  diri dan menurut nafsu semata.aku bekas wartawan penyiaran tv.aku telah dilatih dalam bidang politik.walaupun pengalaman aku cetek,tapi itu banyak mengajar aku tentang dunia politik.bagi aku,aku tak sanggup mencemarkan tangan aku untuk memasuki dunia itu.bukan maksud aku menyatakan politik itu kotor.tapi ada sesetengah darinya membuatkan aku muak.aku hormat akan pucuk pimpinan.memang tulus mengikut ajaran agama.bagi aku perlu lah membuat pemutihan semula bagi mengingati tanggungjawap sebagai pemimpin.mahasiswa,pikir lah masa depan mu.buat untuk diri sendiri dahulu.ingat ayah bonda yang menghantar kita ke universiti.penuh harapan diaorang agar kita boleh membela mereka di masa depan.bukan untuk melihat kita didalam penjara.so please jangan salah sangka akan tulisan aku ni..hanya untuk meluahkan pendapat dan menasihat adik2 yang baru bergelar mahasiswa...thanks 4 u all..peace 4 mahasiswa dan selamat berjaya mahasiswa...

No comments:

Post a Comment