Pages

Monday 23 June 2014

Injection Molding Process-This Make Our World Colorful

    Salam semua.  Hari ini akan diterangkan serba sedikit tentang proses 'injection molding'.  'Injection molding' adalah salah satu teknik penghasilan produk plastik.  Ada beberapa teknik yang sering diguna pakai seperti 'blow molding' dan banyak lagi.  Untuk hari ini pelajaran ialah penghasilan plastik produk menguna pakai teknik injection molding.  

    Injection molding adalah teknik yang sering diguna pakai sekarang.  Teknik ini adalah menyuntik masuk plastik kedalam mold untuk membentuk produk plastik.  Gambar dibawah menunjukkan step atau langkah2 untuk injection molding.  Produk yang kami buat adalah keychain berbentuk logo MAS 370 sempena memperingati misteri kapal terbang berkenaan.

    Langkah pertama adalah, lukisan bentuk model didalam perisian solidwork.  Ini bertujuan supaya dapat melihat dan mengagak keadaan size sebenar produk yang terhasil.  Ia juga penting untuk langkah selepas itu; 


Gambar diatas menunjukkan model yang dilukis didalam perisian solidwork.  Selepas siap dilukis, lukisan itu dipindah ke dalam mastercam.  Mastercam ialah perisian untuk mengawal mesin yang akan memotong blok menjadi bentuk yang diset kan.  Gambar dibawah menunjukkan semua langkah2;

Setting mesin CNC dengan memasukkan coding,


Mesin CNC sedang menjalankan pemotongan blok,


Adjustment blok untuk size yang tepat,


Pengukuran insert pada mold,


Insert yang siap dipotong mengunakan CNC mesin,


Insert yang siap dipasang pada mold,


Pemasangan mold pada mesinn injection molding,


Produk yang dihasilkan,


Produk yang dihasilkan menggunakan teknik injection molding,


Produk yang dihasilkan mengalami beberapa defect/kecacatan.  Ini disebabkan beberapa perkara seperti pemesinan tidak rata, suhu, tekanan, keadaan mesin injection molding, dan pembancuhan warna.  Daripada itu kami semua menyiasat beberapa solution yang dapat dibuat.  So setakat itu sahaja.  Sebarang pertanyaan sila komen dibawah.....Thanks..

No comments:

Post a Comment